Suoraan sisältöön

Pokemonia ja eväsretkiä – Miten kannustaa erityisen tuen tarpeessa olevaa lasta tai nuorta liikkeelle?

Poikkeusolot ovat vaikuttaneet jokaisen suomalaisen liikkumiseen viimeisen kahden kuukauden aikana. Miten kannustaa lasta tai nuorta liikkeelle, kun monelle erittäin tärkeät arjen rutiinit ovat menneet uusiksi? Liito-hanke kysyi perheiltä mitä uusia ideoita on keksitty tai miten jo aikaisemmin arjessa toiminutta liikkumista on saatu ylläpidettyä. Jaamme kyselystä saatuja ideoita käyttöönne ja toivomme, että mahdollisimman moni lapsi ja […]

    Etusivu - Bloggaukset - Pokemonia ja eväsretkiä – Miten kannustaa erityisen tuen tarpeessa olevaa lasta tai nuorta liikkeelle?

Pokemonia ja eväsretkiä – Miten kannustaa erityisen tuen tarpeessa olevaa lasta tai nuorta liikkeelle?

Poikkeusolot ovat vaikuttaneet jokaisen suomalaisen liikkumiseen viimeisen kahden kuukauden aikana. Miten kannustaa lasta tai nuorta liikkeelle, kun monelle erittäin tärkeät arjen rutiinit ovat menneet uusiksi?

Liito-hanke kysyi perheiltä mitä uusia ideoita on keksitty tai miten jo aikaisemmin arjessa toiminutta liikkumista on saatu ylläpidettyä.

Jaamme kyselystä saatuja ideoita käyttöönne ja toivomme, että mahdollisimman moni lapsi ja nuori löytää liikkumisen iloa arjen pienistäkin asioista.

Tällä blogipostauksella toivotamme hyvää Unelmien liikuntapäivää sekä hyvää äitienpäivää – löydättekö alla olevista vinkeistä jotain kivaa yhteistä tekemistä jo tälle päivälle?

 

Tekniikan hyödyntäminen

Lasta tai nuorta saattaa kannustaa liikkeelle, kun voi konkreettisesti seurata askelten kertymistä. Esimerkkejä:

  • Pokemon Go
  • Sporttracker
  • Geokätköily
  • Askelmittarit ym. sovellukset.

 

Bongaushaasteet ja bingoilu

Tekniikan lisäksi kävely- ja ulkoiluhetkiin voi lisätä bongaushaasteita.

  • Löydetäänkö yhdessä kymmenen erilaista kukkivaa kukkaa?
  • Montako nallea bongataan kilometrin matkalla?
  • Kaupunkikävelyillä voi kisata siitä, kuka näkee eniten keltaisia autoja?

Haasteena voi käyttää myös netistä löytyviä liikuntabingoja, joita löytyy monenlaisia. Innostaisiko teillä vaikkapa nämä?

Erilaisia ideoita löytyy netistä lisää hakusanalla: liikuntabingo

 

Koulun ja opettajan liikuntavinkit

Vastauksissa tuli esiin, että opettajilta on tullut hyviä liikuntavinkkejä. Joskus koulujutut kuulemma motivoivat lasta paremmin liikkumaan, niin mitä niistä asioista voisi ottaa osaksi arkea myös jatkossa?

  • Mittaa Google Mapsia apuna käyttäen sopiva kävelyreitti esim. 5 km ja piirrä reitti suunnitelmaksi kartalle. Kulje reitti kävellen tai hölkäten.
  • Harjoittele erilaisia juoksutekniikoita tai opettele juoksemaan, hyödynnä You Tube-videoita. Juoksuun liittyviä videoita löytyy runsaasti, esim. käyttäen hakusanaa: juoksuharjoituksia lapsille, juoksutekniikka, juoksukoulu
  • Innostu kuntopiireistä – niitä voi tehdä kotona tai ulkona.
  • Miten voit hyödyntää portaita (esim. pihan portaat, lähialueelta löytyvät portaat) liikkumiseen? Mitä kaikkea keksit?

 

Yhdessä tekeminen

Yksin liikkeelle lähtö voi olla haastavaa, joten seuraksi mukaan lähteminen on lapsille ja nuorillekin tärkeää. Samalla saa itsekin liikuntaa – mikä olisi teille arjessa paras aika yhteiselle liikuntahetkelle, voisiko siitä tulla tapa?

 

Rutiinien ylläpito ja motivointi

Rutiinit tuovat monelle erityisen tuen tarpeessa olevalle lapselle ja nuorelle turvaa sekä jatkuvuutta. Mikäli oma vakituinen harrastus on tauolla, niin tuttuun treeniaikaan voi järjestää vaikka oman perheen kesken jalkapallotreenit. Treenit voivat olla myös ulkoilua, retkeilyä, pallopelejä.

Motivointina liikkumistavoitteiden saavuttamiseen, lapselle tai nuorelle voidaan sopia palkinnoksi aikaa omaan mieluisaan tekemiseen (esim. ruutuaika).

Myös musiikilla voi olla motivoiva vaikutus – lempimusiikkia matkaan ja liikkeelle!

 

Luovuus

Pallojen kanssa voi keksiä monenlaista puuhaa. Lue tästä edellisen blogipostauksemme vinkit luovaan palloiluun.

  • Vaihtelua pallojen kopitteluun voi tuoda tekemällä itse erilaisia kopitteluvälineitä. Riisistä, ilmapalloista ja pusseista syntyy hyvät jonglöörauspallot, ohje löytyy Lintsin sirkuksen YouTube-kanavalta, josta löytyy myös muita ideoita näiden pallojen hyödyntämiseen.
Tee-se-itse jonkkapallot riisistä, muovista ja ilmapalloista

 

  • Keilaukseen kaapista löytyy ehkä tyhjiä pulloja, joita voi sitten jonkkapallolla kaataa. Pulloihin voi myös laittaa hieman vettä pohjalle, jolloin kaataminen onkin jo haastavampaa.
  • Jos jonkkapallo tuntuu haastavalta, kopittelussa heittoharjoituksiin voi väsätä myös häntäpallot, joihin tarttuminen on helpompaa. Katso tästä mikä on häntäpallo ja kuinka sellaisen voi kätevästi tehdä.
  • Ilmapalloa ja sanomalehteä voi hyödyntää tuttuihin lajeihin. Sanomalehteä käärimällä saat mailat ja ilmapallosta pallot vaikkapa sählyyn tai tennikseen.
  • Ilmapallokoriksen heittokori muotoutuu pyykkikorista ja parista keittiön tuolista saa maalitolpat. Sääntöjä voi miettiä yhdessä etukäteen, että leikki pysyy kaikille turvallisena ja mukavana.

 

WWW ja You Tube-kanava ideapankkeina ja nettitreenit

Nuorille ja aikuisille etäaika on tarjonnut huikean tilaisuuden tutustua eri lajeihin nettitreenien merkeissä. Monet kuntokeskukset ovat tarjonneet maksuttomia livelähetyksiä ja urheiluseurat lajiharjoitteita ja jumppia eri ikäisille. Nämä videot kannattaa hyödyntää lajeihin ja liikuntamuotoihin tutustumiseen.

Omassa olohuoneessa ei tarvitse miettiä pysyykö tanssiopettajan rytmissä, voiko tunnin lopettaa kesken, jos laji ei miellytäkään tai voiko ihan vaan kurkistaa mitä on yinjooga tai kahvakuulailu – ilman että enempää ensimmäisellä kerralla osallistuu. Ehkä poikkeusolojen jälkeen uskalletaan yhdessä lähteä uutta lajia kokeilemaan?

 

Liikunnan iloa!

t. Liito-Lotta & Marika Sipilä

 

Ps. Mikä teitä on innostanut liikkumaan poikkeusoloissa? Keräämme yhä ideoita ja ajatuksia lasten ja nuorten liikunnan motivoimiseen, kyselyyn pääset tästä linkistä.

 

 

 

 

 

 


Sisältö päivitetty 07.05.2020