Suoraan sisältöön

Voiko virtuaalitodellisuudella ja 360-kameralla lisätä osallisuutta?

VR eli virtuaalitodellisuus on ympäristö, joka koetaan täysin virtuaalisena. Se voi olla todellinen paikka, mutta virtuaalitodellisuudessa ollessasi et näe omia jalkojasi, käsiäsi tai muuta ympärilläsi sillä hetkellä olevaa. Todellinen maailma on siis pimennossa. Tämä tekee virtuaalitodellisuudesta vaikuttavan, sillä kaikki ympärilläsi oleva katoaa ja olet altis virtuaaliselle ympäristölle. Virtuaalitodellisuus koetaan yleisimmin käyttäen VR-laseja eli silmikoita. Ne […]

    Etusivu - Bloggaukset - Voiko virtuaalitodellisuudella ja 360-kameralla lisätä osallisuutta?

Voiko virtuaalitodellisuudella ja 360-kameralla lisätä osallisuutta?

VR eli virtuaalitodellisuus on ympäristö, joka koetaan täysin virtuaalisena. Se voi olla todellinen paikka, mutta virtuaalitodellisuudessa ollessasi et näe omia jalkojasi, käsiäsi tai muuta ympärilläsi sillä hetkellä olevaa. Todellinen maailma on siis pimennossa. Tämä tekee virtuaalitodellisuudesta vaikuttavan, sillä kaikki ympärilläsi oleva katoaa ja olet altis virtuaaliselle ympäristölle. Virtuaalitodellisuus koetaan yleisimmin käyttäen VR-laseja eli silmikoita. Ne toimivat samalla periaatteella kuin älypuhelimet. Voit ladata niihin sovelluksia, katsoa valokuvia, videoita, selata sosiaalista mediaa, pelata pelejä, surffata netissä tai tarkastella itse luomiasi virtuaalisia ympäristöjä.

Virtuaalisen ympäristön luominen voi kuulostaa vaikealta ja samalla tavalla koko virtuaalitodellisuus saattaa tuntua oudolta. Käyttämällä 360-kameraa voit kuitenkin luoda virtuaalisen ympäristön tai kokemuksen painamalla yhtä nappia. 360-kamera tallentaa nimensä mukaan kaiken ympärilläsi olevan kuvan tai videon muotoon. Se tekee valokuvasta tai videosta käytännössä pallon, jolloin voit tarkastella tallentamaasi tuotosta ympäriltäsi, ylhäältä sekä alhaalta. Toisin sanoen avaa 360-kamera, ota kuva tai video, siirrä se VR-laseihin ja katsele mitä sait aikaiseksi. Helppoa.

Miten tällä voidaan sitten lisätä osallisuutta? No, esimerkiksi henkilö, jolla on liikkumisen kannalta toiminnan vaikeus tai vamma, voi kokea ympäristön tai saada kokemuksen virtuaalitodellisuudessa ilman fyysistä liikkumista tai läsnäoloa. Esimerkiksi joukkue käy tutustumassa uusiin harrastetiloihin, mutta yksi henkilö ei pääsekään mukaan murtuneen jalan takia. Ota tutustumiskerralle 360-kamera mukaan, jolloin jalkansa murtanut henkilö voi seurata tutustumista reaaliajassa tai vastaavasti saada saman kokemuksen jälkikäteen. Virtuaalitodellisuudessa voi myös harjoitella ryhmässä toimimista. Sen avulla voidaan tehdä ryhmän dynamiikkaa parantavia harjoituksia ja käsitellä esimerkiksi erilaisia kiusaamisen ja syrjimisen muotoja. Tästä hyvinä esimerkkeinä ovat Suomen YMCA:n liiton Camera obscura ja Hyvä ryhmähenki -toimintamallit. 

360-kameran ja virtuaalitodellisuuden yhdistelmiä käytetään maailmalla monella eri tavalla. Liikunnan oheen virtuaalitodellisuudessa voidaan tehdä mielen hyvinvointia edistäviä harjoituksia, sillä voidaan madaltaa osallistumisen kynnystä tekemällä harrastuspaikoista virtuaalisia, jolloin uudet harrastajat pääsevät tutustumaan paikkoihin kotoa käsin. 360-kameran juttu on se, että sen avulla pääset kokemaan tilanteita ja näkemään asioita jonkun muun perspektiivistä. Elokuvissa katsotaan aina muiden tekemistä vierestä, mutta 360-videon katsojana olet itse kameran paikalla. Esimerkiksi 360-kamera keskellä pelikenttää mahdollistaa pelin seuraamisen tuomarin perspektiivistä.


VR-terveisin

Miku Aalto

Koordinaattori – Coordinator

Suomen YMCA:n liitto, Suomen NMKY:n liitto
www.ymca.fi

 

Sisältö päivitetty 16.06.2020